|
|
Świat światła, cienia i
natury na nowej wystawie w Muzeum Historii Przemysłu w Opatówku
Muzeum
Historii Przemysłu w Opatówku zaprasza na niezwykły wieczór ze
sztuką Elżbiety Przepiórki – opatówczanki, artystki
wszechstronnej, której twórczość zachwyca subtelnością i głębią
spojrzenia. Wernisaż „Zapatrzona w naturę i fantasmagorię”
odbędzie się 7 listopada 2025 r. o godz. 17:00. Wstęp jest
bezpłatny.
Elżbieta
Przepiórka to absolwentka Państwowego Liceum Sztuk Plastycznych im.
Piotra Potworowskiego w Poznaniu, które ukończyła w 1983 roku,
uzyskując dyplom ze specjalizacji wystawiennictwo – a więc sztuki
zagospodarowywania przestrzeni i kształtowania jej wizualnego
charakteru. Od tamtej pory nieprzerwanie rozwija swój talent i
warsztat, łącząc artystyczną wrażliwość z solidnym rzemiosłem
plastycznym.
W
swoim dorobku posiada projekty i realizacje z zakresu reklamy,
grafiki użytkowej i ilustracji, a także bogate doświadczenie w
tworzeniu form wystawienniczych, dyplomów, plakatów czy znaków
graficznych. Jednocześnie konsekwentnie buduje własny świat
malarski – pełen światła, emocji i zachwytu nad naturą.
Jej
twórczość wymyka się jednoznacznym definicjom. Przepiórka
porusza się swobodnie pomiędzy realizmem, romantyzmem i
impresjonizmem, niekiedy wchodząc w rejony surrealistycznych wizji.
W jej obrazach i grafikach pobrzmiewa fascynacja przyrodą – tą,
która trwa, odradza się, rozkwita i zachwyca bogactwem form.
Artystka potrafi uchwycić ulotność chwili: rozedrgane światło,
fakturę liścia, miękkość poranka, ciszę pejzażu po deszczu.
Tworzy
w wielu technikach – od klasycznego oleju, przez pastele (suche i
olejne), akwarelę, węgiel, ołówek i piórko, po kolaże z suchych
roślin i mieszane techniki malarskie. Jej czarno-białe grafiki,
laserunkowe i wielowarstwowe, zachwycają precyzją i subtelnym
napięciem między światłem a cieniem.
W
ostatnich latach Elżbieta Przepiórka coraz śmielej dzieli się
swoją sztuką z publicznością. W 2024 roku zaprezentowała swoje
prace w Forum Synagoga w Ostrowie Wielkopolskim oraz w Gminnej
Bibliotece Publicznej im. Braci Gillerów w Opatówku. Wystawa w
Muzeum Historii Przemysłu stanowi trzecią odsłonę jej
artystycznych poszukiwań – swoiste podsumowanie i zarazem otwarcie
nowego rozdziału w twórczości.
Prywatnie
artystka pasjonuje się fotografią, projektowaniem wnętrz i małej
architektury ogrodowej, a także muzyką. W każdej z tych dziedzin
odnajduje inspirację do dalszych poszukiwań twórczych i do
opowiadania o świecie poprzez barwę, światło i kształt.
Zapraszamy serdecznie na wernisaż – będzie to spotkanie z
artystką, której dzieła pozwalają zatrzymać się na chwilę,
odetchnąć i spojrzeć na świat oczami wrażliwej obserwatorki
natury.
|
„100 lat krótkofalarstwa w Kaliszu. 100-lecie pierwszej łączności amatorskiej w Kaliszu
oraz 95-lecie powstania Polskiego Związku Krótkofalowców”
Ekspozycja została przygotowana z okazji setnej rocznicy pierwszej amatorskiej łączności radiowej w Kaliszu oraz 95-lecia powstania Polskiego Związku Krótkofalowców. Wystawa ukazuje niezwykłą historię pasji, wiedzy technicznej i pionierskiego ducha kaliskich radioamatorów.
W 1925 roku w Gimnazjum im. Adama Asnyka w Kaliszu działało uczniowskie kółko radiofilskie prowadzone przez profesora Tomasza Łyska i pana Botnera.
To właśnie tam uruchomiono pierwszą w mieście amatorską stację
nadawczą, nadającą mocą 1/3 wata na fali 417 m, później –
na 180 m pod znakiem TPBA.
W
kolejnych latach kaliscy krótkofalowcy osiągali coraz większe
sukcesy: nawiązywali łączności z Nową Zelandią, Stanami Zjednoczonymi i
krajami Azji, uczestniczyli w zawodach krótkofalarskich oraz
prezentowali swoje konstrukcje radiowe na wystawach i pokazach
technicznych.
|
Sławomira Chorążyczewska | DE-KOINCYDENCJA SPLOTÓW
Wystawa retrospektywna: tkanina i ubiór unikatowy
Wernisaż: 26.09.25, godz. 17:30 Opatówek, ul Kościelna 1
Wystawa: 26.09–30.11.25
Wystawa retrospektywna prof. dr
hab. Sławomiry Chorążyczewskiej z jednej strony stwarza możliwość
wieloaspektowego spojrzenia na to, co artystka stworzyła przez ostatnie
kilkanaście lat, a z drugiej zaś stanowi artystyczną wizytówkę
podejmowanych wyzwań tematycznych i zrealizowanych projektów. Poszczególne
prace zostały wyselekcjonowane z tworzonych wcześniej kolekcji. Tytuł
wystawy zdradza kilka istotnych dla twórczości prof. dr hab. Sławomiry
Chorążyczewskiej metafor, tropów, stylizacji i odnosi się zarówno do
założeń artystycznych, jak i relacji z odbiorcą. Mimo, że Jej prace
da się bez trudu rozpoznać, widać jednak jak zmienia się z biegiem czasu
zarówno ich wyraz, jak i zainteresowanie użytymi środkami splotu
w materii. Inną ważną kwestią w tym procesie twórczym staje się
dołożenie do różnorodnych technik łączenia tego, co najistotniejsze –
świadomości artystycznej i ekspresywnej dynamiki barw i układów
geometrycznych. Artystkę-projektantkę interesuje także architektura
i studium formy, widoczna staje się Jej pasja do eksperymentowania
z innowacyjnymi tkaninami. Dzięki temu powstają ubiory
o oryginalnych, architektonicznych formach, wykonanych z różnych
elementów geometrycznych: w kształcie wachlarza, sześcianu, nachodzących
na siebie pierścieni, a także stylizowanych kwiatów, szybkich spirali oraz
efektów gry połyskliwego światła i matowego cienia.
Dla refleksji wokół
prezentowanych ubiorów pomocna staje się koncepcja de-koincydencji pojmowana
jako rozpad zmierzający do fazy transformacji, która umożliwia stawanie się
czegoś nowego, ponownego, scalonego. To co było spójnym światem, nową tkaniną,
wyraźnym wzorem stopniowo i niezauważalnie ulega rozpadowi: stopniowo
kurczy się, w niektórych miejscach przeciera, a z upływem lat
rozpada. Francois Jullien doszedł do wniosku, że wszystkie transformacje
zachodzą właściwie niezauważalnie, „bezszelestnie” i „dostrzegamy je,
kiedy nagle pojawia się zdarzenie, które uruchamia ich ujawnienie”[1]. Sytuacja oddalenia albo inne zdarzenie
w życiu pozwala spojrzeć nawet na kostium z innej perspektywy.
Doświadczenie oglądania różnorodnych ubiorów po latach to zaproszenie „do
kontemplacji, spotkania w ciszy i uważności”[2]. Przypadkowe odnalezienie koronkowej serwety
czy wzorzystego szala nabiera zupełnie innych znaczeń. Kontemplacja ubioru
pozwala na przepracowanie różnorodnych stanów emocjonalnych, czyli od
wewnętrznego „pęknięcia” do – jak określa Jullien – stopniowej fazy
„rozchmurzenia”[3] bólu po stracie bliskich osób, trudnej
miłości, niespełnionych marzeń, lęku przed starzejącym się ciałem
i dogasającą urodą. Z tego co utracone bezpowrotnie, co rozpadło się
na kawałki w rzeczywistości można stworzyć zupełnie nowy świat „od niebytu
do bytu lub bezruchu do ruchliwości”[4]. Ruch i przemiana zawsze sięgają
głęboko, rozsadzają rzeczywistość. Nikt nie żyje „pomiędzy” ale w samym
epicentrum, ciągle pojawiają się w ludzkiej istocie nowe eksplozje.
 |
 |
Prace zaprezentowane na wystawie
można kontemplować osobno, gdyż stanowią pewnego rodzaju mikro narracje
o istocie kobiety, jednak zestawione z innymi, współtworzą złożoną
opowieść o subtelnej i lirycznej, odważnej i zdecydowanej,
zbuntowanej i nieuporządkowanej normom społecznym kobiecie. Tutaj ściśle
splata się historia kobiety i artystki. Jedna drugiej nadaje tło, kontur
i głębię. Refleksyjne, dojrzałe „ja” towarzyszy wszelkim przemianom ciała
na różnych etapach istnienia jako interpretator różnorodnych uczuć
i doświadczanych przeżyć. Te dwie perspektywy do tego stopnia się
przenikają, że raz wywołują u odbiorcy wizję świata spontanicznej
dziewczyny, a innym razem dojrzałej kobiety, raz te światy są ze sobą
splecione a innym razem ulegają rozproszeniu. To nie tylko opowieść
o „samej sobie” ale o losach kobiet zagubionych, porzucanych,
maltretowanych wykorzystywanych, mierzących się ze społecznym odrzuceniem
i zniewalanych przed kody kulturowe. Projekty powstały pod delikatnymi
palcami artystki, która współodczuwa dramat innych i „fastryguje”
poszczególne stany psychiczne własnym życiem. Ubiory są czymś więcej niż
przekaźnikiem emocji, to przede wszystkim substytuty części ciała, o które
toczy się gra w męskim świecie. Autorce zależy na pobudzeniu odbiorców
i zaistnieniu efektu przedstawienia, które sprawiałyby, że pewne trudne
kwestie stałyby się sprawami wspólnymi kobiet i mężczyzn.
 |
 |
Niewątpliwie prof. dr hab.
Sławomira Chorążyczewska skupia się na motywie miłości (Eros) i śmierci
(Tanatos), szczególnie ten temat ma konstytuować najgłębszą podstawę omawianej
wystawy. Dobrana jako motyw przewodni kolorystka czerni i czerwień ukazuje
nieustanny proces splatania życia i rozcinania nieoczekiwanie przez śmierć.
Radość trwania i tworzenia to bunt wobec rozpadu i nieistnienia.
Pomiędzy splotami pojawia się dialektyka uspokojenia i niepokoju oraz
napięcie pomiędzy liniami, a wytworzona iluzja gęstości tworzy napięcie
i stanowi estetyczną dekorację dla stanu zagubienia i samotności.
Dzięki temu jednak powstaje harmonia układów koła, przypomina o idei
powrotu życia i śmierci, które integrują świat. We wszystkie okręgi można
ująć jako metaforę „wiru istnienia”, albowiem wszystko łączy się z góry
i z boku oraz domaga się scalenia całości. Nie chodzi tylko
o emocjonalne doświadczenia, ale także zaangażowanie zmysłów – od
kwietnych korowodów do gwiezdnych konstelacji trwających poza czasem
i przestrzenią – w chłodnej wieczności. To cenne doświadczenie wrzucenia
w czas wiąże się z nieuchronną i nieubłaganą utratą, stopniową
i gwałtowną, a wszelkie próby scalenia tego co było w takiej
formie i kształcie jest niemożliwe. Nie chodzi zatem o wyścig
z czasem, ale próbę zrozumienia jego przemienności i tworzenia czegoś
na nowo.
 |
 |
Artystka „demontuje” zbiory
kostiumów, by ponownie „zmontować” świat na nowo[5]. Jej przeszłość jest kufrem wspomnień,
z którego wyjmuje rozmaite przedmioty po to, aby po wielu latach spojrzeć
na wydarzenia z zupełnie innej perspektywy – artystycznej, filozoficznej,
literackiej. Akcentuje wszelkie „Kontrasty, pęknięcia, rozproszenia. Jednakże
wszystko pęka po to, żeby mogło we właściwy sposób ukazać przestrzeń między
rzeczami, ich wspólny grunt, niedostrzegalną, łączącą je mimo wszystko relację,
choćby była to relacja dystansu, inwersji, okrucieństwa, nonsensu”[6] .
Wybrane kostiumy nie są tylko
martwymi przedmiotami na wystawie, albowiem pozostają w niestannym ruchu –
pamięci i bólu, olśnienia i wyzwolenia by ponownie otworzyć „nowe
doświadczenia”[7], a de-koincydencja rozpoznawalna
i widzialna w „pęknięciu”, „niszczeniu”, „zanikaniu” czy też
„utracie”.
Zjawisko de-koincydencji pozwala
zobaczyć wybrane prace prof. dr hab. Sławomiry Chorążyczewskiej w całej
zmienności „ruchu życia”, rozmaitych „pęknięciach szczelin”. Artystka pozwala
sobie i odbiorcy doświadczać stanu jak wszystko to, co zdekomponowane
i zdekompletowane, zniszczone i rozbite prowadzą do ponownego
scalenia czyli koincydencji ludzkiego bytu. Estetyka splotów pokazuje
symultaniczny proces scalania (koincydencja) i rozpadu (de-koincydencja),
dzięki czemu można zaobserwować nieustanny proces „bezszelestnych” transformacji
ludzkiego życia.
dr hab. prof. UAM Ewa Szkudlarek | Zakład Estetyki
Literackiej IFP UAM
[1] F. Jullien, Ponownie otworzyć
możliwości: de-koincydencja i kolejne życie. Wybór tekstów, tłum. E.
Marynowicz-Hetka, Wydawnictwo Uniwersytetu
Łódzkiego, Łódź 2024, s. 38–39.
[2] Ibidem, s. 208.
[3] Ibidem, s. 209.
[4] Ibidem, s. 75.
[6] G. Didi-Huberman, Strategie
obrazów. Oko historii 1, tłum. J. Margański, Korporacja HA! ART,
Warszawa-Kraków 2011, s. 82.
[7] Ibidem, s. 208.
|
|
|
SŁAWOMIRA CHORĄŻYCZEWSKA
Prof. dr hab.
Sławomitra Chorążyczewska zajmuje się tkaniną artystyczną i badaniem
unikatu w kontekście własnej twórczości. Projektuje obiekty/ubiory,
akcesoria powiązane z szeroko rozumianą sztuką mody. Obszarem działalności
artystycznej są eksperymenty w zakresie technik unikatowych, których transfer
w nowym wydaniu tworzy korelacje z różnymi mediami w kontekście
sztuki i designu Wykorzystuje ścieg dwuigłowy maszynowy do tworzenia
graficznych patternów spajających strukturalne tekstylia. Łączy sploty sztuki
włókna z haftem, filcem, papierem, dekonstrukcją tkanin, które generują
osobiste refleksje w wypowiedzi artystycznej.
Absolwentka PWSSP
(obecnie Uniwersytet Artystyczny im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu); w 1991
roku uzyskała dyplom z wyróżnieniem w Pracowni Malarstwa prof. Jerzego Kałuckiego
i Pracowni Tkaniny Artystycznej prof. Anny Goebel, w której asystowała do 2004
roku. Od 2005 kierownik Pracowni Ubioru Unikatowego w Katedrze Ubioru na
Wydziale Architektury Wnętrz i Scenografii UAP. W 2021 r. uzyskała tytuł
profesora sztuki w dyscyplinie sztuki plastyczne i konserwacja dzieł
sztuki nadany przez Prezydenta RP.
Stypendystka MKiS
1990 roku. Otrzymała także Stypendium im. Marii Dokowicz, Nagrodę Poznańskiego
Środowiska Artystycznego 1993, Nagrodę Prezydenta Sopotu - I MBMiTU 2001,
Nagrodę Rektorską I st. 2002, Nagrodę Era- Art. 2007; Złotą Odznakę Famy 2010,
I Nagrodę Tkan Art. 2018, Brązowy Medal Zasłużony Kulturze Gloria Artis 2020.
Swoje prace
prezentowała m.in. na OWTU w Łodzi; MBMiTU w Gdyni; 11 Międzynarodowym
Triennale Tkaniny w Łodzi; Art En Capital, Paris, Francja 2007; 3 MFS w
Krakowie 2010; VII Bienal International De Arte Textil Contemporaneo Montevideo
2017; Balconadas Show Urugwaj 2017; I BTA w Poznaniu, 2017; Embroidery &
Contemporary Life 2019 Chaozhou International Embroidery Art, Chiny; Pre-Bienal
Colorearte and World Textile Art. WTA, Collaborates Museo Nacional de Bellas
Artes, Chile 2020; IV Quadrenniale Art. Book, Serbia 2020; ART-TO-WEAR Textile
Art Salon of the X World Textile Art Biennial MIFA – Miami International Fine
Arts - Miami USA 2022.
Wykształcenie i droga zawodowa:
od 2024 – Pracuje na stanowisku profesora w Pracowni
Ubioru Unikatowego, Katedrze Ubioru na Wydziale Architektury Wnętrz
i Scenografii UAP
2021 – Uzyskała tytuł profesora
sztuki w dyscyplinie sztuki plastyczne i konserwacja dzieł sztuki
nadany przez Prezydenta RP
2009 – Uzyskała stopień doktora habilitowanego
w dziedzinie sztuki plastyczne w zakresie sztuki użytkowe nadany
uchwałą Rady Wydziału Tkaniny i Ubioru Akademii Sztuk Pięknych im Władysława
Strzemińskiego w Łodzi
Od 2005 – Kierownik Pracowni Ubioru Unikatowego
w Katedrze Ubioru na Wydziale Architektury Wnętrz i Wzornictwa ASP
w Poznaniu (obecnie Wydział Architektury Wnętrz i Scenografii UAP)
1999 – Uzyskała doktorat / kwalifikacje I stopnia,
sztuki plastyczne, w zakresie dyscypliny artystycznej malarstwo, nadany
uchwałą Wydziału Malarstwa, Grafiki i Rzeźby ASP w Poznaniu (obecnie
UAP)
1991–2004 – Asystent w Pracowni Tkaniny Artystycznej
prof. Anny Goebel, na Wydziale Malarstwa, Grafiki i Rzeźby
w macierzystej uczelni
1991 – Uzyskała magisterium z wyróżnieniem
w zakresie malarstwa i tkaniny: w Pracowni Malarstwa prof.
Jerzego Kałuckiego, Pracowni Tkaniny Artystycznej prof. Anny Goebel
1986–1991 – Studiowała na kierunku malarstwo na Wydziale
Malarstwa, Grafiki i Rzeźby w PWSSP w Poznaniu (obecnie UAP)
1985–1987 – Studiowała na Wydziale Nauk Społecznych na
kierunku kulturoznawstwo na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
1985 – Ukończyła Państwowe Studium Kulturalno- Oświatowe
o specjalizacji teatralnej w Kaliszu
1983 – Ukończyła Państwowe Liceum Sztuk Plastycznych im. C.
Brancusiego w Szczecinie
Wyróżnienia za działalność w obszarze kultury:
2020 – Brązowy Medal Zasłużony Kulturze Gloria Artis.
2010 – Złote Odznaczenie na 40. Jubileuszowym Festiwalu
Akademickiej Młodzieży Artystycznej w Świnoujściu
2002 – Nagroda Rektorska I st.
1993 – Nagroda Poznańskiego Środowiska Artystycznego
w dziedzinie malarstwa i tkaniny artystycznej nadana przez Kapitułę
Artystów m. Poznania.
1990 – Stypendium Ministra Kultury i Sztuki
NAGRODY
2018 – I Nagroda Biennale Tkaniny Artystycznej TkanArt
w Skierniewicacha za dyptyk pt. Kwadratura koła oraz
pracę z cyklu Artefakty – Diafragma;
2007 – Nagroda Era- Art. na Międzynarodowe Biennale
Malarstwa i Tkaniny Unikatowej, Trójmiasto/ Gdynia za cykl prac pt. Dekody
2001- Nagroda Prezydenta Sopotu na I Międzynarodowym
Biennale Malarstwa i Tkaniny Unikatowej, Trójmiasto/ Gdynia za cykl tkanin
unikatowych pt. Obrazopodobne
1996 – Wyróżnienie Honorowe na VII Biennale Sztuki
Sakralnej – Sacrum 96, BWA, Gorzów Wielkopolski za cykl tkanin unikatowych
pt. Płaszczopodobne
1991- Stypendium i Nagroda im. Marii Dokowicz dla
najlepszego dyplomu magisterskiego z malarstwa realizowanego u prof.
Jerzego Kałuckiego i tkaniny u prof anny Goebel pod współnym tytułem:Ulica
Krokodyli inspirowana twórczością Brunona Schulza – Sanatorium
pod Klepsydrą. Laureatka w PWSSP w Poznaniu;
Nagrody i wyróżnienia zespołowe
2007 – Wyróżnienie Laureat FAMY dla Warsztatów
Plastycznych za prezentację projektów multimedialnych w Koszarach
Sztuki, Świnoujście
2006 – Nagroda Główna Famy – Trójząb Neptuna za
widowisko pt. Konferencja ptaków dla Interdyscyplinarnych
Warsztatów Szkół Artystycznych, Amfiteatr, Świnoujście (Wyspiarz niebieski nr.
30(261) 1.08.2006, s.3; Gazeta Wyborcza, 31 lipca 2006; Nowy Wyspiarz, 2.08.
2006, s.3; www.archiwum fama)
2005 Nagroda im. Maksa Szoca za widowisko pt. …albo
fruwać prezentowane na plaży oraz za scenografię i kostiumy
do Koncertu Laureatów FAMY
2004 Specjalna Nagroda Rady Artystycznej FAMY za widowisko
pt. Przejście przez noc dla Interdyscyplinarnych Warsztatów
Szkół Artystycznych, Forty, Świnoujście
2003 Nagroda Honorowa Rady Artystycznej FAMY za
interdyscyplinarne Widowisko Niezwykłe i Wstrząsające dla
Interdyscyplinarnych Warsztatów Szkół Artystycznych, Forty,
Świnoujście
2001 Nagroda Główna FAMY Trójząb Neptuna za
realizację widowiska plenerowego pt. Otwieranie Pieczęci dla
Interdyscyplinarnych Warsztatów Szkół Artystycznych Świnoujście
1997 Nagroda Główna FAMY Trójząb Neptuna za
działania w przestrzeni otwartej miasta, prace pt. Filia Morza Bałtyckiego; Pranie po
Stefanie; Drzwi do nieba
1995 Wyróżnienie dla grupy plastyków PWSSP w Poznaniu
za scenografię do Koncertu Jubileuszowego FAMY oraz za działania
plenerowe i teatralne
|
|
| |
|
|
|
|
Muzeum Historii Przemysłu w
Opatówku
ul. Kościelna 1, 62-860 Opatówek
tel. (62) 76 18 626
muzeum@muzeumopatowek.pl |
 |
Deklaracja dostępności |
|
| Projekt i wykonanie Jacek
Antczak |
|
|
z |
|
|